rubriky článků

Jujutsu & Aikijutsu
Počet článků: 20

Sebeobrana
Počet článků: 59

Kondiční příprava
Počet článků: 21

Škola - informace
Počet článků: 12

Zajímavosti
Počet článků: 15


pravidelná cvičení

jujutsu
Pondělí 19:00:00-21:45:00
Vede: Matěj Novák

jujutsu
Středa 19:00:00-21:45:00
Vede: Matěj Novák

aikijutsu
Pondělí 19:00:00-20:30:00
Vede: Miroslav Matějovský, Petr Batal

aikijutsu
Středa 19:00:00-20:30:00
Vede: Miroslav Matějovský, Petr Batal

Funkční trenink
Pondělí 18:00:00-19:00:00
Vede: Julia Demeková



Kondiční systémy: 300 - Spartan workout & Kettlebell challenge

Vytvořil: Matěj Novák | Rubrika: Kondiční příprava | Vytvořeno: 9.8.2014 | Zobrazeno 8696x

V dnešním díle si představíme další kondiční systém „300 – Spartan workout“, který vytvořil tentokrát Steve Maxwell.

Steve Maxwell je respektovaná osobnost v oblasti kondiční přípravy, ale i bojových sportů, kterým se věnuje již 35 let. Steve byl prvním Američanem, který dostal oprávnění učit Gracie jiu jitsu v Americe a byl také prvním Američanem, který obdržel od Relsona Gracie černý pás. Kromě výuky brazilského jiu jitsu se věnuje také výuce cvičení s kettlebells a výuce kondičních cvičení s vlastním tělem, které jsou zaměřené hlavně pro lidi věnující se bojovým sportům. Právě proto patří jeho systémy v současné době k nejoblíbenějším.

V tomto díle si představíme systém, který se jmenuje „300 – Spartan workout“ a poté i 300 – Kettlebell challenge". Začněme tedy s tím prvním. Jak už název napovídá, jde o kondiční systém, který se nechal inspirovat módní vlnou vyvolanou filmem „300: Bitva u Thermopyl“, který byl natočen dle komiksu Franka Millera „300“.

„300 – Spartan workout“** je ucelený kondiční systém, který rozvíjí sílu, ohebnost a celkovou kondici. Systém je rozdělen do třech stupňů náročnosti tak, aby jej mohl zvládnout i absolutní začátečník. Každý stupeň (Basic, Intermediate a Advanced)obsahuje celkem 10 cviků, které se cvičí v páru. Cviky jsou logicky poskládané v rámci daného stupně tak, aby postupně zvyšovaly náročnost. Jde tedy o 5 párů, z nichž tomu poslednímu se přezdívá „blicí“. Ten, kdo tento systém vyzkoušel, mi zcela jistě dá za pravdu, že jde o velice výstižné pojmenování.

Každý cvik je potřeba zacvičit celkem 30× v daném páru a teprve pak je možné se přesunout na další pár cvičení. Tak například první pár se skládá ze shybů a kliků (které se v dalších stupních různě modifikují tak, aby byl náročnější), kdy je potřeba zacvičit 30 shybů a 30 kliků a pak je možné přejít na další pár cvičení. Pokud tedy cvičenec zvládne jenom 5 shybů na jeden zátah, pak hned po odcvičení 5 opakování přejde na kliky a pak se opět vrátí ke shybům. A tyto dva cviky střídá do té doby, dokud nemá odcvičeno právě 30 shybů a 30 kliků. Celkem tedy odcvičí 10× 30 opakování což dá dohromady právě zmíněných 300 v názvu tohoto kondičního programu.

Cílem je zacvičit celý stupeň pod 40 minut. Pokud se to podaří, může cvičenec přejít na náročnější variantu. Na nejpokročilejším stupni je pak cílem zacvičit vše pod 30 minut, a pokud toto cvičenec zvládne, pak může právem nosit titul „Spartský bojovník“.

Další systém, který si dnes představíme, je „300 – Kettlebell challenge“. Jde o cvičení se speciálně upravenými ocelovými kouleni s držadly, které zvláště v posledních letech získává na popularitě. Kettlebells jsou výbornou pomůckou pro rozvoj síly, ohebnosti, výbušnosti a dalších vlastností, které potřebuje student bojových sportů i umění. jsou (pravděpodobně i) vhodnější variantou klasických jednoručních činek, protože umožňují jiné cviky a jinak se při cvičení „chovají“ než zmíněné jednoručky. Steve v tomto systému poskládal 18 cviků, které na sebe opět logicky navazují v jednolitý systém. Na rozdíl od předchozího systému zde nejsou různé levely náročnosti. Tento workout se skládá z následujících cvi­ků:

Každý cvik by měl být zacvičen v 5–10 opakováních (záleží na konkrétním cviku) a celý workout by se měl zacvičit pod 30 minut. Pozornost se klade spíše na správně technicky provedený cvik než časový limit jako tomu bylo v prvním workoutu, ačkoliv i tam hraje hlavní roli také správná technika.

A nyní několik odkazů vztahujících se k výše uvedenému:

Shrnutí: Po úspěšném absolvování Spartan workoutu – Advanced levelu pod 30 minut i Kettlebell Challenge mohu vřele doporučit všem, kteří se zajímají o celkové zlepšení kondice. Výhodou Spartan workout systému je fakt, že ke cvičení potřebujete minimum pomůcek, v našem případě jde o hrazdu a lano či kruhy (popřípadě TRX ) Tyto konkrétní workouty nejsou vhodné pro kulturistické typy tréninků (tedy primárně zaměřené na nabírání svalové hmoty), protože jsou postavené tak, aby student získal hlavně sílu a ohebnost. Nicméně může být vhodným doplňkem k tréninku. Navíc jde o dobře poskládané cvičení, kdy jsou cviky vhodně vybrané a logicky na sebe navazují tak, aby postupně zatěžovaly jiné svalové skupiny. Oba workouty jsou použitelné jak pro mladé, tak i starší cvičence, zvláště vezmete-li v úvahu fakt, že Stevu Maxwellovi je v současnosti již více jak 50 let a přesto je schopen zacvičit v případě Spartan workoutu i ten nejtěžší stupeň pod třicet minut. Pro mne osobně jde v této oblasti o velkou motivaci do budoucna. Věřím, že po zvládnutí těchto workoutů bude i pro vás.


| Tomáš

Dobry den, mohl by jste rozepsat jaké cviky se přesně v určitých úrovních dělají. Předem děkuji za odpověď

| Jarda

Dobry den, obavam se, ze nejsem tak dobry ve slovnim popsani tech cviku, pokud jste je nikdy necvicil. Jsou tam klasicke cviky jako je shyb, drep ci klik, ale pak jsou tam jejich modifikace a to je na roman, nez bych to cele popsal (vcetne pravidel jejich cviceni) a i pak si myslim, ze by to mohlo byt nespravne pochopeno. Jsou dve moznosti. Bud si poridit originalni DVD, kde Steve vse skvele vysvetluje anebo prijit za nami do Prahy Vrsovic si zacvicit. Tam vam mohu kazdy cvik ukazat a vysvetlit, jak se provadi, na co si dat pozor, atd. Neco naleznete i na Youtube, ale pravdepodobne se nebude jednat o kompletni program.

| Pavel

Dobrý den, nikde jsem nenašel jak často by se mělo cvičení 300 Spartans Workout cvičit, mám od kamaráda půjčené DVD, ale nerozumím úplně všemu a nevím jestli je úplně dobré ho cvičit každý den. Děkuji za odpověď

| Jarda

Dobry den. Doporucuji cvicit dvakrat-trikrat tydne (zalezi, za jakym ucelem cvicite). A je dobre to kombinovat napriklad s behem ci plavanim, pripadne jizdou na kole. Telo se musi rozvijet komplexne a nakonec zjistite, ze i tyto doplnkove treninkove aktivity vam zvysi casy pri "300". Pokud s podobnym cvicenim zacinate, je lepsi zacit s verzi bez Kettlebells. To uz je pro pokrocilejsi studenty, protoze musi chapat principy techniky, aby si neprivodili zraneni. Jste-li z Prahy, dorazte k nam na trenink, tam cvicime (nejen) jak 300, tak i TacFit :-) Zvlaste ze zacatku je dulezite, aby vas nekdo zkontroloval, ze cvicite techniky spravne a pak uz si muzete pripadne cvicit sam doma :-)

| Domino

Dobrý den můžu se zeptat jak by mely vypadat ty stupně obtížnosti ?

| Jarda

Dobry vecer. Priznam se, ze nerozumim uplne vasemu dotazu. Ty stupne obtiznosti jsou jiz pevne definovane Maxwellem. Ten nejlehci pocita s tim, ze cvicenec nic neumi a zacina s cvicenim. Naopak ten nejtezsi pocita s tim, ze cvicenec zvladnul predchozi stupne a \"je pripraven na peklo\" ;-) Doporucuji nepreskakovat i kdyz za sebou neco mate. Jednak se bude jednat o nove pohybove vzorce a druhak si skutecne overite, ze to date. Obcas je clovek prekvapen, co nedokaze, ackoliv to vypada jako \"piece of cake\" :-)

| Denis

Dobrý den, rad bych se zeptal jestli DVD 300 – Spartan workout je pouze v anglickém jazyce nebo jsou zde i české titulky? Předem děkuji za odpověď

| Matěj

Dobrý den, ano originál DVD z shihan.com je pouze v anglickém jazyce.

| Pavel

Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli máte nějaké zkušenosti s cvičením s TRX, popřípadě jestli nechystáte nějaký článek o tomto systému, děkuji

| Matěj

Dobrý den, s cvičením na TRX jako oficiálním systémem zkušenosti nemáme. V současné době se zaměřujeme spíše na Tacfit (Scott Sonnon), dále systémy vytvořené Stevem Maxwellem a cvičení cílená na postularní svaly a správné funkční zapojení svalů. Některá cvičení jsou podobná nebo i shodná s těmi, která obsahuje systém TRX ale jak jsem uvedl, se systémem TRX jako takovým nemáme zkušenosti. Co se týká článku o TRX, zatím takový článek nepřipravujeme.

| Matěj

Dobrý den Petře, DVD na které se ptáte není v češtině.

| Petr

Dobry den.Chtel bych se zeptat kde se da sehnat DVD 300 Spartan Workout a zda je to s ceskyn navodem.Dekuju.Nashle.