rubriky článků

Jujutsu & Aikijutsu
Počet článků: 20

Sebeobrana
Počet článků: 59

Kondiční příprava
Počet článků: 21

Škola - informace
Počet článků: 14

Zajímavosti
Počet článků: 15


pravidelná cvičení

Jujutsu/BJJ
Pondělí 19:00:00-21:00:00
Vede: Matěj Novák, Jan Lalinský

jujutsu/BJJ
Středa 18:30:00-20:30:00
Vede: Matěj Novák, Jan Lalinský

aikijutsu
Pondělí 19:00:00-21:00:00
Vede: Miroslav Matějovský, Petr Batal

aikijutsu
Středa 18:30:00-20:30:00
Vede: Miroslav Matějovský, Petr Batal

Funkční trenink
Pondělí 18:00:00-19:00:00
Vede: Julia Demeková



Seminář - Techniky sebeobrany v omezeném prostoru

Vytvořil: Matěj Novák | Rubrika: Jujutsu & Aikijutsu | Vytvořeno: 28.6.2010 | Zobrazeno 1774x

První červnový víkend jsme uspořádali seminář, který byl zaměřen na sebeobranu v malých prostorách a proti jednomu i více protivníkovi. Pronajali jsme si vyřazených sedm osobních aut a jeden autobus, který jsme mohli poškodit dle naší libosti. Mohli jsme tedy techniky provádět na plno. Na fotografiích v naší foto / video galerii můžete vidět výsledky našeho snažení ;-) Seminář byl naplánovaný na dva a půl dne, z toho byl druhý den otevřený i pro veřejnost a první a třetí byl pouze pro členy Bujutsu dojo. Dovolte mi napsat stručné shrnutí a postřehy z této události.

Den 1 – teoretická příprava

První večer jsme měli celkem dvě přednášky na následující témata:

Den 2 – Otevřený seminář

Na tento seminář se nám přihlásili lidé prakticky z celé republiky. Úvodem jsme všem vysvětlili, z čeho vychází naše pojetí sebeobrany na krátkou vzdálenost a v malém prostoru jako je autobus nebo osobní auto a hned poté se začalo s drily, které připravily studenty na techniky sebeobrany v omezeném prostoru. Nejprve proti jednomu a následně proti více útočníkům. Vše si nejdříve vyzkoušeli v otevřeném prostoru a pak jsme se přesunuli do autobusu, kde měli provádět stejné drily, ale tentokrát již v jiném, menším a specifickém prostředí. Drilovalo ve velice svižném tempu, takže za dvě hodiny již toho většina měla plné kecky, nicméně statečně vydrželi až do konce, za což jim patří můj upřímný obdiv. Spíše než konkrétní techniky se drilovaly postupy tak, aby si je mohli případně aplikovat i ve vlastním systému sebeobrany. Během celého semináře jsme zdůrazňovali, že jde o jeden z možných způsobů, jak řešit sebeobrannou situaci a proto nechť všichni využijí, co se jim líbilo a může jim pomoci v jejich systému, kterému se věnují. Nicméně věřím, že pro drtivou většinu z nich byl seminář přínosný nejen novými postupy a drily, ale i jiným pohledem na řešení těchto sebeobranných situací. Jen pro představu jaké situace a drily se během semináře řešily:

Autobus

Auto

Večer pak proběhla již pouze pro členy oddílu další přednáška, která prezentovala následující témata:

Den 3 – Uzavřený seminář

Tato část již probíhala pouze pro členy oddílu a opět začala krátkou teorií s oblasti jak se chovat v případě dopravní nehody ve vztahu k ochraně života a zdraví svého vlastního a svých blízkých a následně i praktickými ukázkami:

Na konci tohoto dne se nám podařilo vysklít prakticky všechny vozy, všemi možnými předměty, což byla neocenitelná zkušenost pro každého z nás :-)

Co říci závěrem – seminář se povedl, účastníci si mohli vyzkoušet jaké to je aplikovat sebeobranné techniky v autobuse či autě, jaké to je se bránit na štěrku či betonu, nebo jaké to je se bránit proti více útočníkům. Dále byli seznámeni se zásadami první pomoci a jak chránit sebe a své blízké při dopravní nehodě, správném úniku z auta a vše si prakticky vyzkoušet. Věřím, že tento přístup a možnost si vše vyzkoušet na vlastní loket a záda, patřily ke zkušenostem, které se hned tak nezapomenou. Další podobný seminář chystáme opět na jaře, jste všichni samozřejmě zváni :-)


| Pavel

Dobry den, muzete, prosim, ve strucnosti rict, jaky je princip rozbijeni okynka loktem? Je v tom nejaky figl? Kdyby to nekdy nedejboze bylo treba vyuzit... dekuji P.X

| Jarda Kolcun

Zdravim, jsem jeden z tech, kterym se to behem seminare podarilo (na druhy pokus), takze budu hovorit z vlastni zkusenosti. V prvnim pripade jsem loktem mlatil do stredu a pri me vaze/vysce (92kg / 173cm) to byly docela slupy. Pravdepodobne to bude videt na jednom z tech videi, kde se cele dvere otrasaly / vibrovaly, ale to zpropadene okenko ne a ne se rozbit. Pak jsem se poucil od chytrejsich kolegu a misto do stredu okna jsem uderil tesne nad spodni okraj a slo to pomerne lehce. Je potreba uderit co nejmensi plochou do mist, ktera nevibruji (tedy ne nahoru ci doprostred) a nebat se. Z pocatku jsme se obavali, ze to loket nevydrzi a proto byl pripraven doktor s "plnou polni", ale ukazalo se, ze do spravne zvoleneho mista neni potreba pouzit prilis velka sila. Na druhou stranu to vsak pouzijte jako posledni moznost, nastesti v aute existuje dost jinych predmetu, kterymi lze okno rozbit, ale o nich asi bude psat muj kolega. Na jare budeme opet poradat seminar, dorazte a vyzkousite si to na vlastni loket :-)

| Matěj

Dobrý den, pokusím se na vaši otázku odpovědět obecněji. Pro řešení krizové situace, kdy budete muset nouzově rozbít okno, abyste se dostal z auta, bych nedoručoval spoléhat pouze na loket. Přesto, že si osvojíte techniku jak okno rozbít, můžete být v situaci, kdy nebudete moci loket použít. Můžete být poraněn natolik, nebo se nacházet v pozici, která Vám to znemožní nebo dosti zkomplikuje. Například když bude auto otočené na střechu. Proto bych raději doporučoval zakoupit profesionální pomůcku pro řešení podobných situací nebo využít improvizované prostředky. Profesionální pomůcky lze zakoupit na internetu a pohybují se v rozmezí 500–2.000,- Kč. My jsme testovali nůž Victorinox Rescue Tool a ověřili jsme si, že je to výborný pomocník. Jeho cena je kolem 1.800,-Kč. To ale považuji pro běžného řidiče za příliš nákladnou záležitost. Z improvizovaných předmětů jsme testovali opěrku hlavy. Fungovala spolehlivě. Je nutné se ale předem přesvědčit, že jde bez problémů vytáhnout. U jednoho ze zapůjčených aut to například nešlo. Na závěr malé doporučení. Při tvorbě vzorců jak postupovat v takový situacích je vhodné zvažovat i to, jestli s autem jezdí i další členové rodiny (manželka, děti, prarodiče).

| Pavel

Jarda: diky moc za info, tohle jsem netusil...

| Michal

Dobrý deň, keďže som mal tiež možnosť skúsiť si rozbiť okienko, jeden postreh z mojej strany. Je dôležité si pred samotným úderom do skla lakťom "oťukať" tak, aby do skla mierila kosť a nie sval, čiže zvoliť správny uhol. Inak je po dvoch-troch neúspešných úderoch ruka odstavená a sklo tento pomerne mäkký (aj keď tlakový) náraz odpruží. Myslím, že je tiež dobré spojiť dlane, aby sa mohla zapojiť do úderu aj druhá ruka. Veľa šťastia a málo zranení :o). Myslím, že tiež dosť pomôže