pravidelná cvičení
Jujutsu/BJJ
Pondělí 19:00:00-21:00:00
Vede: Matěj Novák, Jan Lalinský
aikijutsu
Pondělí 19:00:00-21:00:00
Vede: Miroslav Matějovský, Petr Batal
Funkční trenink
Pondělí 18:00:00-19:00:00
Vede: Julia Demeková
Nejčastější chyby při výuce sebeobranné formy jujutsu
Vytvořil: Matěj Novák | Rubrika: Jujutsu & Aikijutsu | Vytvořeno: 2.3.2010 | Zobrazeno 2891x
Při výuce sebeobranných technik se často setkáváme s neporozuměním
základních principů fungování dnes tolik módního termínu Street fight.
Většinou je představa, jak asi vypadá konflikt na ulici, diametrálně
odlišný od skutečnosti. A toto neporozumění poté vede k výuce technik,
které na první pohled vypadají dobře, ale pro použití na ulici jsou poté
více nebezpečné obránci než útočníkovi. Pojďme si připomenout několik
základních principů, které jsou zvláště (ale nejen) ve školách jujutsu
(jiu jitsu, ju jitsu,. apod.) opomíjeny:
- Technika je prováděna vždy a pouze proti jednomu
útočníkovi. Další potenciální útočník se nebere v úvahu.
Toto je asi nejčastější chyba. A přitom všichni vědí, že na ulici to
není fair play jak do počtu, tak do způsobu boje a použitých předmětů
či zbraní. Přesto se však studenti nadále učí obranu pouze proti jednomu
útočníkovi. V lepším případě získají teoretické základy jak bojovat
proti více útočníkům (krýt si záda, periferním viděním sledovat
prostor kolem sebe, atd.). Na ulici však zjistí, že v drtivé většině
nebudou mít krytá záda a na periferní vidění mohou zapomenout ve stresu,
v jakém se budou nacházet v okamžiku konfliktu. Od určité tepové
frekvence se zužuje nejen vidění, ale i sluch, takže dochází tak ke
dvojitému tunelovému efektu.
- Útočník po provedení prvního útoku ztuhne a pasivně čeká na
obráncovu obranu. Druhá nejčastější chyba. Útočník například
zaútočí direktem a poté zůstane v této poloze strnule stát (dokonce ani
nestáhne ruku zpět). V tom okamžiku se promění doslova na boxovací pytel,
na kterém hrdinný obránce provádí všemožné techniky a kombinace, které
se do té doby naučil.
- Útočník nedodržuje správnou vzdálenost a fakticky nedosáhne
na obránce svým úderem nebo kopem. U nás tomu říkáme „Matrix
techniky“. Jde o techniky, kdy útočník je tak daleko od obránce, že na
něj nedosáhne a obránce má tak i dostatek času na rozhodnutí, kterou
obranu zvolí. Je zde ještě další nebezpečí – obrana se bude lišit,
pokud útočník bude stát od obránce 1,5 metru nebo 0,5 metru.
- Obránce provádí složité kombinační techniky, které
manipulují útočníka zleva doprava, nahoru a dolu, atd. dokud se obránce
neunaví. Ačkoliv všichni ví, že na ulici fungují jen a pouze
jednoduché techniky, často můžeme vidět složité kombinace, které jejich
autor s plným vědomím vydává za funkční sebeobrannou techniku. Nebere
v úvahu často omezené místo, počet útočníků, únavu, zhoršené
světelné a jiné podmínky, atd.
- Obránce nebere v úvahu jednoduché biomechanické
zákony. Obránce provede sérií úderů či kopů a jelikož techniky
nebyly nikdy provedeny s 80% – 100% nasazením, pak v drtivé většině
útočník stojí dál na svém místě bez jakékoliv reakce na právě
provedenou obranu, bez jakéhokoliv záklonu, předklonu, či úklonu jako
důsledek provedeného úderu či kopu. Nejidealizovanější kombinace bylo mae
geri (přímý kop) do genitálií a poté osoto gari.
- Obránce se učí obranu proti útočníkovi používající
techniky jedné školy (zpravidla totožné s obráncovou). Zde již
vidím určité zlepšení díky tzv. cross tréninkům, tedy tréninkům se
studenty diametrálně odlišných škol (například studenti juda si jdou
zkusit Goshin jutsu (sebeobranu) proti boxerum, apod.). Toto je jeden
z nejlepších prostředků, který pomůže identifikovat slabá místa
v obraně, zjistit pro danou školu netradiční způsoby útoků a vyvinout
odpovídající obrannou techniku. V naší škole instruktoři pravidelně
během letních prázdnin navštěvují jiné kluby, aby si ověřili, jaké
techniky jim fungují, co je potřeba změnit a tak si rozšířili své obzory.
Nemluvě o tom, že jde o přínos do celého systému. Vřele
doporučujeme.
- Obránce počítá s tím, že bude mít vždy kolem sebe dostatek
místa na techniky vyžadující větší prostor na provedení jako jsou
rozmáchlé kopy či údery „s nabíjením“. Je až s podivem,
jak instruktoři podceňují využití prostoru ve své výuce. V drtivé
většině se předpokládá, že konflikt proběhne na dobře osvětleném
místě, kde je dostatek prostoru demonstrovat sebeobranné techniky. Takto
uvažuje obránce…Zkuste se však vžít do role útočníka – skutečně
byste zaútočili (a sami) na jiného člověka na rozlehlém osvětleném
fotbalovém stadionu anebo radši na toaletách, které jsou spoře osvětlené
a kde vám oběť nemůže nikam utéct?
- Obránce počítá s tím, že bude vždy cvičit na čistém
místě bez jakýchkoliv překážek na zemi. Podobně jako
v předchozím případě i zde se jaksi automaticky předpokládá, že
konflikt proběhne na čistě uklizeném místě. Takto opět uvažuje
obránce…Zkuste se však znovu vžít do role útočníka – dobře
osvětlené a uklizené místo je většinou dosti frekventované a pro přepad
tedy nepříliš vhodné. Jako útočníci si opět vyberete spoře osvětlené,
málo používané toalety, kde se na zemi válí použité kondomy,
stříkačky, střepy a další neidentifikovatelné předměty. Nemluvě
o zápachu a loužích…doplňte si sami.
- Obránce počítá s tím, že konflikt bude řešen vždy v duchu
fair play a útočník případný skleněný střep odhodí, protože
„obránce jej přeci také nemá“. Tato chyba se projevuje
v nedostatečné kontrole rukou útočníka během provádění obranné
techniky. Nejčastěji vyblokujeme první úder a poté se již pouze věnujeme
vyblokované ruce anebo jiné části těla a netušíme, kde se nachází a
hlavně co dalšího nahmátne druhá ruka protivníka. Může to být právě
skleněný střep, který ležel opodál, schovaný nůž, apod.
- Obránce provádí techniku fyzicky správně, ale bez jakýchkoliv
emocí, bez jakéhokoliv záměru ublížit. Poslední bod v našem
výčtu. Asi nejvíce to vystihuje definice jednoho instruktora (Salvatore
Oliva), který nás ve Švýcarsku pokousal během zápasu. Po skončení nám
řekl:„Kluci, člověk musí mít mozek stratéga, srdce bojovníka a koule na
to, aby udělal protivníkovi takové věci, že příště si útočník
konflikt rozmyslí.“ Je to často vidět během tréninků pokročilých
studentů, kde student sice útočí, ale bez skutečného záměru ublížit,
bez emocí a většinou při tom myslí na hromadu jiných věcí, než na útok
samotný. Hovoříme o pokročilých drilech, kdy útočník skutečně chce
ublížit, jeho záměrem není se pouze dotknout svou nohou nebo rukou těla
protivníka, není otlapkávat lapami jeho tělo a hlavu, ale skutečně jej
sestřelit. Pokud tomu tak je, poznáte to na pozici těla, posunutém
těžišti a výrazu tváře. A právě díky tomu se obránce skutečně
naučí zastavit útok takovým způsobem, že se tak stane nejen
v příjemném prostředí dojo, ale i na výše zmíněných toaletách.
Jedná se o pokročilá cvičení za použití ochranných pomůcek, aby se
předešlo zbytečným poraněním nebo vážným zraněním.
| Michal
Zdravím,
zajímalo by mě, kdy a kde probíhají tréninky a jaká je cena za měsíční permici.
Nikde jsem to na vašich stránkách nenašel..
Díky za odpověď
| Matěj
Dobrý den Michale, cvičíme v TJ Sokol Praha Vršovice, pondělí a středa od 20:30 do 21:45. V rubrice Bujutsu Dojo/kontatky naleznete i mapu. První dvě výukové hodiny jsou zdarma. K nám se nejlépe dostanete z tram. zastávky: Vršovického náměstí.
| David Čermák
Dobrý den pane Nováku, nejprve mi dovolte složit poklonu vašim stránkám a způsobu jakým píšete. Výborné. Měl bych dvě otázky.
Mám 5-ti letého syna. Jak by měl začít? Jde mi o komplexní rozvoj motoriky, síly, rychlosti, ale i patřičného respektu, kdy si je vědom, že není dobré ubližovat lidem kolem sebe. Judo?
Sám bych rád s něčím začal. Jsem z okolí Plzně a není pro mě bohužel dostupné navštěvovat vaši školu. Doporučil byste něco v mém dosahu? Jsem přesně ten typ na kterého, když už si někdo troufne, tak musí vědět co dělá. Nemám žádné zkušenosti s bojovými sporty/uměními, na druhou stranu sportuji od dětství a jsem celkem slušně fyzicky zdatný.
| Matěj
Dobrý den pane Čermáku. Děkuji Vám za uznání naší práce. Odpovědět v krátkosti na vaše otázky není úplně jednoduché. U 5-ti letého dítěte bych volil úpolové hry zaměřené právě na komplexní motorický rozvoj, což je právě vámi zmiňovaný oddíl juda. To je dobrá volba. Nezavrhoval bych však ani oddíl gymnastiky či atletiky, které mají v České republice dlouhou tradici v trénování dětí. Chlapec si tak zlepší motoriku i pocit pro rovnováhu, což mu poslouží jako dobrý základ pro další sporty, například i bojové.
Co se týká doporučení pro Vás, nejsem schopen v tento okamžik zodpovědně dát doporučení, jelikož neznám tak dobře kluby v okolí Plzně. Proto se teď omezím jen na principiální doporučení. Píšete, že máte dobrou kondici, začal bych tedy v klubu boxu či kick boxu. Získáte zkušenosti s tím, jak "rány dávat i přijímat" a dobrý pohybový základ. Pokud sportujete celý život, tak se dá předpokládat, že máte cit pro pohyb a za relativně velmi krátkou dobu (již cca 6 měsíců) si můžete osvojit základní dovednosti pro řešení situací fyzického napadení. Tyto dovednosti Vám i usnadní případné cvičení sebeobrany, která má širší záběr než úpolové sporty. Budete-li mít zájem, můžete jednou měsíčně docházet na naše nedělní semináře, kde se věnujeme této problematice docela intenzivně. Rozhodnutí však samozřejmě ponechám na vás. Pokud budete mít další dotazy, rád je zodpovím. Dejte mi pak vědět, jak jste se rozhodl se svým synem. Sám mám dvouletého kluka, takže ocením vaše postřehy :-)
| David Čermák
Dobrý den pane Nováku, dal jsem na Vaše doporučení a syn začal chodit na judo. Nedá se ani říci, že jsem spokojený, jsem přímo nadšený. Splňuje to veškerá moje očekávání. Jistě je to dané i kvalitou klubu a trenérů. Děti to ohromně baví, jsem přesvědčený, že je to pro ně vyloženě zdravé a ještě nikdy jsem neviděl skupinu malých capartů aby byla takhle ukázněná.
| Matěj
Dobrý den pane Čermáku, jsme rád, že se Vám povedlo najít pro syna dobrý oddíl juda a jste oba spokojeni. ;-)