rubriky článků

Jujutsu & Aikijutsu
Počet článků: 20

Sebeobrana
Počet článků: 59

Kondiční příprava
Počet článků: 21

Škola - informace
Počet článků: 12

Zajímavosti
Počet článků: 15


pravidelná cvičení

jujutsu
Pondělí 19:00:00-21:45:00
Vede: Matěj Novák

jujutsu
Středa 19:00:00-21:45:00
Vede: Matěj Novák

aikijutsu
Pondělí 19:00:00-20:30:00
Vede: Miroslav Matějovský, Petr Batal

aikijutsu
Středa 19:00:00-20:30:00
Vede: Miroslav Matějovský, Petr Batal

Funkční trenink
Pondělí 18:00:00-19:00:00
Vede: Julia Demeková



Kondiční systémy – CrossFit

Vytvořil: Matěj Novák | Rubrika: Kondiční příprava | Vytvořeno: 9.8.2014 | Zobrazeno 4938x

Dalším kondičním systémem, který si zde popíšeme, je CrossFit. CrossFit nyní již spíše znamená výnosnou obchodní značku než unikátní kondiční systém cvičení. CrossFit vznikl na začátku tohoto století v Americe.

Založil ho bývalý středoškolský učitel Greg Glassman se svou ženou Lauren. První CrossFit tělocvičnu otevřeli v Santa Cruz v roce 1995 a v roce 2010 již CrossFit registroval více jak 1.700 škol po celém světě. S Crossfitem se pojí i další slavná jména, jako například Louie Simmons, Bill Starr a Mike Burgener. Bývalý NFL hráč John Welbourn vytvořil tzv. CrossFit Football program. Mezi další Crossfit experty můžeme jmenovat například Dr. Nicholas Romanov, tvůrce „Pose Method of running“ a Dr. Barry Searstvůrce „Zone diet“. S Crossfitem úzce spolupracují také další experti jako je Mark Twight (který připravoval herce na natáčení filmu „300“, psali jsme o něm zde), Dan John, Mark Rippetoe, Robb Wolf, Garrett Smith anebo Greg Everett. CrossFit nabízí certifikace v gymnastice, olympijském vzpírání, powerliftingu, běhu a vytrvalosti, kettlebells, pohyblivosti a rekonvalescenci, CrossFit Děti a CrossFit Football. Svým způsobem a principem cvičení se dá plně přirovnat k všestranné tělesné zdatnosti cvičené v rámci sokolských cvičení propagovaných Miroslavem Tyršem, které se u nás cvičí již více jak 100 let. Dá se směle říci, že CrossFit je „jen“ americká verze Sokolských cvičení. Jedno má lepší marketing, druhé delší tradici.

Bohužel se Crossfit také spojuje s několika žalobami na poškození zdraví během cvičení. Většinou šlo o žaloby za únavové zlomeniny, případně zranění vzniklá díky nesprávně prováděným cvikům. Kritikové tohoto systému také uvádí nedostatek opakování při provádění cviků, nelogicky sestavené cviky nebo celé workouty a absence jednotných certifikačních standardů a cvičební metodologie.

Crossfit kombinuje gymnastiku, sprint a silový trénink do jednoho celku. Od roku 2007 pořádá takzvané Crossfit games a vydává také e-ziny měsíčníky CrossFit Journal a CrossFit Kids Journal, kde vysvětlují pravidla cvičení, publikují zajímavé workouty, systém výživy, atd.

CrossFit 1Těžiště Crossfitu je primárně v silovém tréninku. V porovnání se silovým tréninkem v posilovně je však CrossFit trénink dosti odlišný. V posilovně jsou cviky zaměřeny na konkrétní svalové skupiny, v CrossFitu jde o však o cviky, které posilují celkovou fyzickou zdatnost.

Výhodou Crossfitu je, že je možné cvičit jak venku, tak i v tělocvičně. Rozcvička většinou sestává z kombinace kliků, shybů, výpadů, dřepů a podobných komplexních jednoduchých cviků na zahřátí svalů. Pokud se rozhodnete věnovat CrossFitu, na začátku absolvujete tzv. „benchmark workout“, který zjistí, jak na tom kondičně jste. Po nějaké době si pak stejný workout zacvičíte znovu a uvidíte, jestli jste se zlepšili či ne. Měří se časový limit, za jaký stihnete daný workout odcvičit.

Jeden z takových benchmark workoutů může být například tento:

Jede se systémem kruhových tréninků, což znamená, že nejdříve cvičíte jednu sérii dřepů, poté přejdete na sérii shybů, poté se přesunete na „Angličáky“ a zpět se vrátíte na dřepy. To vše opakujete dokola, dokud nemáte odcvičeno všech 5 sérií u všech 3 cviků. Existují i však i jiné způsoby měření, kdy například měříte počet opakování v určitém časovém úseku a ten po nějaké době opět porovnáte. Krása Crossfitu spočívá v jeho variabilitě a jednoduchosti.

CrossFit je vhodný systém pro lidi, kteří potřebují nabrat váhu, ale i pro ty, kteří chtějí shodit váhu, pro děti, ale i seniory. Je vhodný také pro úplné začátečníky, ale i pro pokročilé, kteří chtějí nalézt nový impulz pro svůj trénink. V současné době se CrossFit právě díky svým nenáročným potřebám cvičí například u hasičů, policistů, apod. kde není možné (finanční, či prostorové důvody) zařídit fitcentrum, nicméně místo na cvičení se vždy někde najde. Navíc jistě oceníte fakt, že ačkoliv jde třeba o sklad či garáž, co vás motivuje je snaha ostatních, kteří cvičí vedle vás, a z vlastní zkušenosti mohu říci, že vzájemné hecování a snaha dosáhnout co nejlepších výsledků, je to, co vás do systému a la CrossFit opět příště přivede. V CrossFitu není důležité, jak vypadá místo na cvičení, ale jaké jsou výsledky cvičení.

CrossFit 3Je však důležité i říci, že podobné Crossfit cvičení si můžete udělat doma sami, pokud máte aspoň nějaký prostor ke cvičení a znáte základy zatěžování organismu. Například u nás v jujutsu oddíle cvičíme v rámci standardních tréninků tzv. TacFit program, který rozvíjí komplexní kondici. A díky tomu, že se tento program cvičí ve skupině, se všichni navzájem hecují, aby dokončili daný level co nejlépe. A věřte mi, že na konci jste rádi, že jste rádi :-)

Součástí Crossfitu je i tzv. paleolitická dieta, což je fakticky dieta zaměřená na potraviny, které byly běžné v době kamenné (ovoce, zelenina, oříšky, maso, apod.), nejde tedy o pečivo, obiloviny, sýry, mléčné výrobky, různé sladkosti, potraviny upravované na oleji, apod. Navíc by člověk měl dle paleolitické diety konzumovat pouze ty potraviny, které jsou běžné v místě jeho bydliště, tedy v našem případě by asi neměl konzumovat banány, kiwi, ananasy, apod. Bude-li zájem, můžeme se o této dietě rozepsat v některém z dalších článků.

Shrnutí základních principů:

Závěr: Jak jsem psal, CrossFit patří k průkopníkům jednoduchého cvičení, které posiluje komplexně celé tělo a ne jen určité partie. Byl to pravděpodobně právě CrossFit, kdo v USA odstartoval vlnu zájmu o návrat k původním komplexním cvikům a odklon z moderních klimatizovaných fitcenter. Nepotřebuje drahé stroje a je možné jej cvičit v podstatě kdekoliv. Pomineme-li však marketingovou stránku, pak konkrétně v případě České republiky se nejedná o nic nového, co by tu před cca 100 lety nezavedl Miroslav Tyrš a následně jeho bratři a sestry Sokolové.

Zdroj:

CrossFit

CrossFit Praha

Youtube videa

CrossFit workouty


| Jirka

Ahoj, hodně mě zaujal váš článek... Chtěl bych to zkusit. Můžu poprosit o seznam základních cviků, pro úplného začátečníka? Kettleball (16kg) mám již objednaný. Nechci utrácet za fitka, chci se zrušit hezky v přírodě a nestydět se za svojí postavu. Předem děkuji a přeji mnoho úspěchů JUJUTSU. :)

| Jarda

Zdravim Jirko, ja bych s tim nadsenim pro CrossFit zase tolik nepospichal. Nedavno o CrossFitu psal Steve Maxwell, ale i Scott Sonnon a popravde receno nevyjadrovali se o tom dobre. Puvodni zamer (kruhove treninky a zapojeni beznych predmetu do cviceni) byl dobry, ale provedeni uz pokulhava. Juknete na jejich stranky, jejich argumenty jsou skutecne logicke. Cross jednak celi nekolika zalobam za zraneni (diky spatne poskladanemu treninku) a druhak business prevazil nad puvodni myslenkou. Jelikoz cvicim jiz cca 2 roky TacFit i se studenty v nasem oddile, vidim, jaky prinos to pro nas ma. A prave proto TacFit bych vam radsi doporucil. Sonnon je znalec na slovo vzaty a ma tam i workouty s kettlebellem. Nicmene pokud s kettlem chcete zacit, doporucuji se prihlasit na seminar Pavla Macka (www.kb5.cz), kde se seznamite se zakladnimi postupy cviceni. A pak uz se muzete zrusit sam ;-) Rozhodne bych nedoporucoval do toho skocit bez pripravy. Muzete si vazne poskodit vazy. A to uz neni legrace.

| Pavel

Zdravím, nemám ani tak dotaz jako spíš úvahu. Snažím se teď cvičit CrossFit doma, zatím nemám k dispozici nic lepšího než jednoručky, hrazdu a svou (celkem slušnou) váhu ;-) Zkusil jsem si pár cviků sestavit - mám zkušenosti s 300 i s Tacfitem, Tacfitem Mass Assault, takže úplně do neznáma nejdu. Všiml jsem si však, že jsou všechny tyto metody postavené úplně stejně - vždycky jde o to tělo nějak "šokovat" a donutit ho se bránit (přispůsobit), což k potěšení přináší spalování tuků, růst svalů apod. Není tedy jedno co člověk cvičí? Zvlášť, když zná svoje tělo a ví co a jak, může si přeci sestavit plán sám sobě na míru? Osobně se chystám vytvořit pro sebe nějaký průnik všech těchto workoutů, po vyzkoušení budu informovat ;-)